Trädgård

Vill du få kombinationen av växter, trädgårdsdesign och maskinkunskap? Bli hjärnan och händerna bakom ett arbete, trädgård är en bransch full av möjligheter!

Utbildningen

Vi erbjuder dig en bred utbildning inom trädgård här får du kunskap inom växter, odling och trädgårdsanläggning inför kommande arbetsliv. Planera och genomför, se resultat av dina studier och arbete, från frö till kund.

Du får lära dig hur du sköter om, bygger, designar och underhåller olika typer av trädgårdsanläggningar, trädgårdar och parker. Du kommer att få kunskap om trädgårdsmaskiner och hur de används och servas för ett professionellt trädgårdsarbete. Odlingen i våra växthus sköts med hjälp av skolans elever, du får lära dig vad som odlas utefter säsong och hur olika växter vårdas och sås.
Du få möjlighet att ta motor- och röjmotorsågkörkort.

Arbetsplatsförlagt lärande (APL)

Praktiska moment går hand i hand med teoretiska kunskaper. Arbetsplatsförlagt lärande (APL) ingår med minst 15 veckor under tre år, där du får möjlighet att omsätta dina kunskaper från skolan i det praktiska arbetslivet. APL ger dig som elev möjlighet att se olika branscher inom trädgårdssektorn för att utöka din kunskap och erfarenhet.

Din framtid

Du läser mot en yrkesexamen och kan arbeta direkt efter gymnasiet. Hos oss får du även grundläggande högskolebehörighet om du vill läsa vidare.

Se gärna vår film där vi visar vad du får lära dig på trädgårdsutbildningen hos oss!
www.facebook.com

Möjliga yrkesutgångar: