Hund

Vi ger dig förutsättningar att kunna ha hunden som en framtida arbetskamrat!

Utbildningen

Under utbildningen lär du dig träning av hund på olika sätt, hundraser, lagstiftningar och inlärningsmetoder. I de olika hundkunskapskurserna får du även lära dig om anatomi, näringslära, säkerhet och hundens behov.

Vi har nära till bra utomhusmiljöer vilket gör att du tillsammans med hundar får mycket tid ute i naturen. Du som elev har tillgång till vårt hundtrim där du lär dig trimning, bad och kloklippning. Utbildningen ger möjlighet att få behörighet att öppna och driva eget hunddagis enligt Jordbruksverkets krav. Genom ett samarbete med Västra kennelklubben får du möjligheten att genomföra svenska kennelklubbens hunduppfödarutbildning.

Som elev hos oss får du ha med dig egen hund i undervisningen. Det finns däremot inget krav att du som elev ska ha en egen hund för att läsa hos oss. Det finns hundar att låna till träning eller andra aktiviteter. Om du planerar att medta hund till skolan behöver du och din hund följa de riktlinjer som finns för hundhållning på Dinglegymnasiet. Läs mer här:

Ansökan om hundtillstånd

Regler för hundhållning på Dinglegymnasiet

Skötselplan för hundar på Dinglegymnasiet

I början av varje termin genomförs en prövning för hundens lämplighet att vara med på skolan.

Arbetsplatsförlagt lärande (APL)

Praktiska moment går hand i hand med teoretiska kunskaper. Arbetsplatsförlagt lärande (APL) ingår med minst 15 veckor under tre år, där du får möjlighet att omsätta dina kunskaper från skolan i det praktiska arbetslivet. APL ger dig som elev möjlighet att se olika branscher inom hundsektorn för att utöka din kunskap och erfarenhet.

Din framtid

Du läser mot en yrkesexamen och kan arbeta direkt efter gymnasiet. Hos oss kan du även få grundläggande högskolebehörighet om du vill läsa vidare.

Möjliga yrkesutgångar

• Hundtrimmare
  • Hundskötare
  • Egen företagare med inriktning hund
  • Kvalificerad att starta eget hunddagis

Din framtid

Ansökningskod

NBDJR välj hund under extraval. Hund profilen är under inriktningen djurvård.